D'ençà que tenim el foc encadenat i el
podem manar pitjant simple botó, les festes relacionades amb el foc han
evolucionant han seguit un procés involutiu i evolutiu alhora. Quan el foc
tenia dins l'incoscient col.lectiu una relació directa amb el sol, a cada
solstici i a cada equinocci es celebraven festes en que l'aglutinador era una
foguera que reunia a tota la comunitat al seu entorn. Fins fa poc, el foc era
un símbol primordial de la vida, la llar de foc, per exemple, no s'havia
d'apagar mai perque simbolitzava la unitat familiar. A l'entorn de la llar de
foc es reunia tota la familia cada vespre, com a cada festa, a l'entorn de la
foguera de la plaça es reunia tota la comunitat.

Possiblement la supervivent de les
festes de foc nadalenques sigui la Festa
de la Fia-faia que es celebra a l'Alt Bergadà, concretament a Bagà i a Sant
Julià de Cerdanyola. Les fogueres de l'equinocci de primavera han desaparegut
del tot i les del de tardor sobreviuen mercès a la reconvertida festa de la
castanyada. A més de les raons esmentades, el cop de gràcia a les fogueres
festives el va donar l'aparició i generalització de l'enllumenat públic i dels
rètols de botigues que amb seva permanent il.luminació trenquen la foscor, i en conseqüencia minven els efectes màgics
de les fogueres.

Han canviat les dimensions d'espai i de
temps. Hem perdut la bóveda negra i estelada que cobria la festa i la foguera,
donant la dimensió d'un entorn tot negre
que fa més acollidor l'entorn de la foguera. Ara el foc ens vé de sobre el cap
i ens acorrala cap a terra obligant-nos
a córrer cap cot oblidant el nord constantment. Hem perdut la dimensió d'horitzó,
de cel i d'entorn de no res i en canvi hem guanyat un espai d'aventura, de risc
fins i tot, en el que vivim sensacions intenses que no controlem, però de les
quals en som protagonistes. Ja no creem
la festa a la nostra mida, ens la donen i solament l'acceptem. També
la dimensió temps ha canviat i en dues
direccions. En primer lloc hi han festes de foc tot l'any, qualsevol festa
major conté en major o menor mesura moments pirotècnics. Ja no cal esperar unes
dates concretes per jugar amb el foc, només cal tenir-ne ganes i consultar
l'agenda d'algún diari per veure on es pot anar a córrer el foc. En segon lloc,
ha canviat la durada de les festes de foc. Quan es feia amb elements
combustibles naturals, la festa aguantava fins al pic d'alba, a l'entorn primer
de les flames i després de les brases. En aquest cercle màgic hi tenen cabuda
menjar, dansar, cantar, jugar i tot el que suggereixi la intensitat que té la
foguera aquell moment i fins aquesta intesitat es pot controlar afegint-hi
fusta si volem flames o bé deixant-la morir si busquem la llum íntima de les
brases. En canvi, les festes de foc modernes solament tenen la durada que
permet la quantitat de pirotècnia disponible.
Enmig d'aquestes festes renovades, es mantenen
vives i vigents algunes festes de foc, diguem-ne tradicionals. Com tampoc són
cap innovació els banys de foc pirotècnic, el salt de plens de la Patum n'és
potser l'exemple viu, més antic i més ritualitzat.
Una sola festa ha restat més o menys
impermeable a tots els condicionants moderns
: la revetlla de Sant Joan. Malgrat tots els entrebancs, fins i tot als nuclis
més urbans s'encenen fogueres aquesta nit festiva que té dos trets definitoris
que la mantenen viva i amb una personalitat própia: el foc i la espontànietat.
La primera és la característica indispensable, sigui en forma de pirotècnia,
sigui amb fogueres rurals o sigui amb fogueres urbanes. Més d'una vegada he
pensat en com es veuria Catalunya si la sobrevolessim en avió aquesta nit. Des
dels "faros" al Pirineu fins a les fogueres ran de mar a les terres
de l'Ebre, i passant per totes les fogueres de pobles i ciutats, la festa té
multiplicitat de formes i particularitats, això sí, amb el foc com element
comú.
Potser ja no hi va gaire gent el bosc a
buscar la bonaventura o a prendre aigues als rius o al mar, i potser no es
cullen tions cremats com a protecció, en canvi però, els herbolaris segueixen
escollint la nit del solstici d'estiu per collir herbes. I si tenim en compte
que la majoria d'anys no coincideix el solstici amb la nit del 23 de juny,
encara els permet la recolecció i la revetlla sense que coincideixin. La Flama
de Canigó, que s'encén en aquest cim la nit del 22 al 23 serveix per encendre
fogueres a tots els Països Catalans i aquestes revetlles esdevenen una forma lúdica de nacionalisme. També els diables de
tot el pais fan la seva trobada per Sant Joan, encara que enguany no hi hagi
convocatòria. Als grans nuclis urbans, previs tota mena de permisos i posant un
llit de sorra sota la foguera perque l'escalfor no faci malbé l'asfalt, es cremen tota mena de materials combustibles
i desferres urbanes.... i així podrien anar citant diverses formes de celebrar
la revetlla de Sant Joan.
Al Pirineu encara resten vives algunes
festes que tenen tot el regust atàvic del solstici. A Les (Val d'Aran), es
celebra la "hesta der haro" (festa de l'haro) en que per Sant Joan es
crema un pi de més de 10 metres, asclat i que va ser plantat per la diada de
Sant Pere de l'any anterior, beneit pel capellà i amb la presència de les autoritats,
aquest totem d'origen pagà presideix la comunitat tot l'any. A Senet (Alta
Ribagorça) també hi planten un arbre com el de Les, l'anomenen "mai"
i entronca amb les ja desaparegudes festes de "l'arbre Maig".

Al Pallars Sobirà, a Isil, les Falles
han estat declarades Festa d'Interès Nacional i és potser on conserven el seu
caire més original. Al tombant de la llum del dia 23, baixen els fallaires amb
el tronc encès al coll des del cim del "faro" fins al mig del poble
on s'alça la Falla gran. Enguany, la festa recuperarà les danses que s'hi
ballen des de fa més de quaranta anys.
El tema de foc lúdic dona per escriure
moltes planes, tantes com es vulguin. Potser per acabar ens aniria bé la frase
amb que a alguns indrets del Pirineu s'acomiadaven els vells del Bon Consell
després d'una reunió : Bon camí i bon foc !
Article publicat a la revista
“Cultura”. Juny 1993 per Joan Grau
No hay comentarios:
Publicar un comentario